Kouluruoan pitää olla pahaa — se synnyttää jo nuorena vapauden kipinän.
Ruoka voi täyttää kaikki ravitsevan ruoan vaatimukset olematta hyvää — käyttämällä vähän suolaa, sokeria ja rasvaa. Keittämällä lihaa pitkään, perunoita kuorimatta... tapoja on varmaan monia... ilman että ravinto ja hygienia tai hinta laatu heikkenee.
Paha ruoka voi kasvattaa tervettä kapinaa lapsiin, koulun kuri voi pitää tätä lasten kapinallisuutta alla, kunnes he ovat tarpeeksi vanhoja äänestämään pienemmän valtion puolesta. He kiittävät vanhempana.
Halpaa, hygienistä, ravitsevaa, mautonta →
Lapsi arvostaa enemmän kotiruokaa ja perhettä.
Nuori ostaa ruoan muualta — kouluruoka ei vääristä markkinoita, kapitalismi voittaa; Ihminen voittaa systeemin.
Lapselle ei kasva kiintymyssuhdetta väkivaltakoneistoon. Kiintymys syntyy perheeseen, ystäviin ja paikalliseen yhteisöön. Hän ei näe valtiota hoivaavana äitinä, joka ruokkii ja hellii. Valtio ei saa lapsen sydäntä – vain hänen vatsansa. Näin lapsi oppii näkemään valtion väkivaltakoneistona, ei perheen jatkeena.
Ruokaa kuitenkin tarjotaan, ja se on terveellistä. Näin tässä epätäydellisessä maailmassa, jossa kaikki ihmiset ovat jonkin "maan" eli väkivaltakoneistojen "kansalaisia" — eli veroorjia — on kuitenkin ilmaista ruokaa tarjolla köyhille ja muille, joilla ei ole mahdollisuuksia ruokaan. Näin tämä dystopia ei mene aivan kauhu skenaarioksi. Sitten kun maailma on joskus täydellinen ja ihmiset ovat vapaita, niin valtion koulua ei varmaan enään ole vaan on jokin muu systeemi joka on paljon tehokkaampi, jonka vapaat markkinat kehittävät.
Ruoka on halpaa niin se ei kasvata julkista sektoria, ja se on tehty paikallisesti ei suuria kuljetus kustannuksia, ja paikallista ruoka varmaan olisi vapaassa mailmassakin. Väkivaltakoneiston pitää yrittää saada simuloimaan vapaata maailmaa.
Lähteet
Rothbard, M. N. (1999). Education: Free and Compulsory. Auburn, AL: Ludwig von Mises Institute. Klassinen anarkokapitalistinen kritiikki valtion kouluista: koulutus kuuluu perheille ja markkinoille, ei valtiolle. https://mises.org/library/education-free-and-compulsory
Rothbard, M. N. (1973). For a New Liberty: The Libertarian Manifesto. New York: Macmillan. Manifesti, jossa Rothbard esittää anarkokapitalistisen näkemyksen koulutuksesta ja vastustaa julkisia kouluja. https://mises.org/library/new-liberty-libertarian-manifesto
Hoppe, H.-H. (2001). Democracy: The God That Failed. New Brunswick: Transaction Publishers. Hoppe kritisoi demokratiaa ja valtion instituutioita, mukaan lukien julkinen koulutus, ja esittää markkinaehtoisen vaihtoehdon. https://mises.org/library/democracy-god-failed
Rockwell, L. H. Jr. (2017). The Menace of “Public” Education. Auburn, AL: Mises Institute. Libertaarinen ja anarkokapitalistinen kritiikki julkisesta koulutuksesta: koulu on valtion indoktrinaation väline. https://mises.org/mises-wire/menace-public-education
Molyneux, S. (2005–). Freedomain. Podcast ja artikkelit anarkokapitalismista ja libertarismista. Molyneux kritisoi valtion kouluja ja korostaa vapaan kasvatuksen merkitystä. https://freedomain.com
Paul, R. (2007). The Revolution: A Manifesto. New York: Grand Central Publishing. Libertaarinen kritiikki valtion roolista koulutuksessa ja elämässä. https://ronpaulinstitute.org
Founding Fathers (1776–1830). Founders Online: Correspondence and Writings. National Archives. Perustajaisien kirjeenvaihdossa esiintyy varhaista kritiikkiä valtion vallan kasvua kohtaan, myös koulutuksen suhteen. https://founders.archives.gov
Kommentit
Lähetä kommentti