Kouluruoan pitää olla pahaa — se synnyttää jo nuorena vapauden kipinän.


Koulu on valtion väkivaltajärjestelmän tekemä ja ylläpitämä. Niin siis myös kouluruoka. Kouluruoan pitää täyttää kaikki ravintovaatimukset, ne on vältämättömät lasten kasvulle ja oppimiselle, emme kai tahdo seuraavan sukupolven olevan nykyistä epäkyvykkäämpiä heikompia antamalla heille huono laatuista syömistä, emme tahdo heistä kasvavan ihmisiä jotka tarvitsevat meitä enemmän tätä "hoitotäti"-yhteiskuntaa, vaan ihmisiä jotka taistelevat vapauden puolesta sanoin ja teoin. Mutta tämän uudensukupolven pitää myös paremmin nähdä karu pahuus valtion vaaleanpunaisen liinan alta, siksi ehdotan, että koulu ruuan täytyy olla harmaata, mautonta ja tylsää ⸺ pahaa. Hyvänmakuinen, kodintuntuinen kouluruoka samentaa veden, ja näin lapset on vaikeampi saada myöhemmin ymmärtämään: iso valtio on paha, pieni hyvä. Näin on käynyt monessa asiassa minun sukupolvelleni

Ruoka voi täyttää kaikki ravitsevan ruoan vaatimukset olematta hyvää — käyttämällä vähän suolaa, sokeria ja rasvaa. Keittämällä lihaa pitkään, perunoita kuorimatta... tapoja on varmaan monia... ilman että ravinto ja hygienia tai hinta laatu heikkenee.

Paha ruoka voi kasvattaa tervettä kapinaa lapsiin, koulun kuri voi pitää tätä lasten kapinallisuutta alla, kunnes he ovat tarpeeksi vanhoja äänestämään pienemmän valtion puolesta. He kiittävät vanhempana.

Halpaa, hygienistä, ravitsevaa, mautonta →

  1. Lapsi arvostaa enemmän kotiruokaa ja perhettä.

  2. Nuori ostaa ruoan muualta — kouluruoka ei vääristä markkinoita, kapitalismi voittaa; Ihminen voittaa systeemin.

  3. Lapselle ei kasva kiintymyssuhdetta väkivaltakoneistoon. Kiintymys syntyy perheeseen, ystäviin ja paikalliseen yhteisöön. Hän ei näe valtiota hoivaavana äitinä, joka ruokkii ja hellii. Valtio ei saa lapsen sydäntä – vain hänen vatsansa. Näin lapsi oppii näkemään valtion väkivaltakoneistona, ei perheen jatkeena.

  4. Ruokaa kuitenkin tarjotaan, ja se on terveellistä. Näin tässä epätäydellisessä maailmassa, jossa kaikki ihmiset ovat jonkin "maan" eli väkivaltakoneistojen "kansalaisia" — eli veroorjia — on kuitenkin ilmaista ruokaa tarjolla köyhille ja muille, joilla ei ole mahdollisuuksia ruokaan. Näin tämä dystopia ei mene aivan kauhu skenaarioksi. Sitten kun maailma on joskus täydellinen ja ihmiset ovat vapaita, niin valtion koulua ei varmaan enään ole vaan on jokin muu systeemi joka on paljon tehokkaampi, jonka vapaat markkinat kehittävät.

  5. Ruoka on halpaa niin se ei kasvata julkista sektoria, ja se on tehty paikallisesti ei suuria kuljetus kustannuksia, ja paikallista ruoka varmaan olisi vapaassa mailmassakin. Väkivaltakoneiston pitää yrittää saada simuloimaan vapaata maailmaa.

Lähteet

  • Rothbard, M. N. (1999). Education: Free and Compulsory. Auburn, AL: Ludwig von Mises Institute. Klassinen anarkokapitalistinen kritiikki valtion kouluista: koulutus kuuluu perheille ja markkinoille, ei valtiolle. https://mises.org/library/education-free-and-compulsory

  • Rothbard, M. N. (1973). For a New Liberty: The Libertarian Manifesto. New York: Macmillan. Manifesti, jossa Rothbard esittää anarkokapitalistisen näkemyksen koulutuksesta ja vastustaa julkisia kouluja. https://mises.org/library/new-liberty-libertarian-manifesto

  • Hoppe, H.-H. (2001). Democracy: The God That Failed. New Brunswick: Transaction Publishers. Hoppe kritisoi demokratiaa ja valtion instituutioita, mukaan lukien julkinen koulutus, ja esittää markkinaehtoisen vaihtoehdon. https://mises.org/library/democracy-god-failed

  • Rockwell, L. H. Jr. (2017). The Menace of “Public” Education. Auburn, AL: Mises Institute. Libertaarinen ja anarkokapitalistinen kritiikki julkisesta koulutuksesta: koulu on valtion indoktrinaation väline. https://mises.org/mises-wire/menace-public-education

  • Molyneux, S. (2005–). Freedomain. Podcast ja artikkelit anarkokapitalismista ja libertarismista. Molyneux kritisoi valtion kouluja ja korostaa vapaan kasvatuksen merkitystä. https://freedomain.com

  • Paul, R. (2007). The Revolution: A Manifesto. New York: Grand Central Publishing. Libertaarinen kritiikki valtion roolista koulutuksessa ja elämässä. https://ronpaulinstitute.org

  • Founding Fathers (1776–1830). Founders Online: Correspondence and Writings. National Archives. Perustajaisien kirjeenvaihdossa esiintyy varhaista kritiikkiä valtion vallan kasvua kohtaan, myös koulutuksen suhteen. https://founders.archives.gov

Kommentit