Töhrityt Patsaat
Poika tuli isoon kaupunkiin, hän ison kaupungin poika. Hän
oli siellä jonkin aikaa ihan rauhassa, ei kummoisia ongelmia, ihan
arkipäiväisiä ongelmia, ja myös arjen kivoja juttuja, mutta ei mitään kummoista
etenemistä tai edes alamäkiä. Päivä kerrallaan. Eräänä päivänä hän näki patsaan
töhrityn, se oli hänelle iso isku, hän näki myös töhrittyjä seiniä, töhrittyjä
julkisivuja. Oli myös elokuvissa, sarja kuvissa, TV-ohjelmissa, joita hän
katsoi. Se suututti häntä, hän piti itseään syvällisenä ajattelijana, hän
käveli pitkiä tummia retkiä syksyisessä kaupungissa kujilla, ja puistossa
miettien, kaupungin töhryjä likaisia patsaita ja seiniä. Hän kuvitteli kuinka töhrijät
illalla maalaa seiniä, se suututti häntä, hän oli niin vihainen puristi
hampaita, yhteen. –Ne pilaa kaiken, hän ajatteli. Hän mietti pitkän matkan, hän
mietti monia viikkoja: –Tappaa! Tuhota! Rankaista! Pahasti, töhertelijät!
Poliisi puuttua!– Suututti niin, hän kuvitteli hirvittäviä rankaistuksia
töhrijöille. Hän ajattelija, hän halusi kertoa ajatuksistaan ihmisille jakaa mielipiteensä
vaikuttaa. Mutta, ”voi!”, hänellä ei ystäviä, koulu oli tavallaan vankila,
lapset oli opetettu pitämään toiset lapset alhaalla, pikkuiset alistus
systeemin työkalut, kun kritisoi muut lapset hyökkäsi, kimppuun kuin jotkut
lihaa syövät sydämmettömät lauma eläimet tai sudet, rotat; –puhua pahaa, media
opetti, julkinen media ja koulu ja muut, ison kaupungin maaseudun lapsille
tämän kannibalistisen käyttäytymisen suhtautua toisiin lapsiin, jotka olivat
eri mieltä heidän kanssaan. Tämä poika, hän oli erilainen nuori hän ajatteli
omilla aivoillaan, ei suostunut alistukseen, propakandaan, siksi yksin,
yksinäinen kulkija, muut lapset eivät tykänneet lapsesta joka ei ajatellut niin
kuin julkinen propakanda tv, radio jne… tahtoi heidän ajattelevan. Poika ei
voinut kertoa kellekkään, huonot yhteydet vanhempiin, sukulaisiin, kaukaisia ja
muutenkin ne(status quo_latin)
hän halusi muuttaa maailmaa tavoittaa monta syvällisillä ajatuksillaan, –”Töhrijät
pitäisi hirttää, vihaan niitä! Poliisi, armeija. Piestä!!” Hän mietti syvään, miten
vaikuttaa, märkä likainen ilmaislehti kadulla lojumassa, hän keksii. Kirjoittaa
lehteen! Hän kirjoittaa lehteen sydämmestään: ”Vittu, töhriä suhumaalia,
patsaissa, seinillä, sillan kannakkeissa vihaan! Kuolkaa!” Mutta, pojalla ei krediittiä,
hän köyhä, ei tuntenut oikeita ihmisiä, lihava mahaisia rikkaita, hän ei ollut
iso maatilan omistaja, ison Kaupungin viereisiltä maatiloilta, eikä tuntenut
hyvin ketään näistä, eikä ollut hän laki mies tai muuten rikasta sukua. Lehti
sanoi: ”Me, emme halua sinun mielipiteitä, ei sanan vapautta tässä, sinulle,” –poika
pettyi. Hän oli heille ainakin täysi tyhjän toimittaja, ja tarpeeton, vaikkei
hän sitä ehkä omasta mielestä ollut eikä objektiivisestikaan katsoen, mutta
kuitenkaan ei Ison kaupungin printti-media tahtonut hänelle sananvapautta
suoda. Sitten poika meni tietokoneelle, hän kirjoittaa internettiin, pian poika
ymmärtää netti ei ole, maaginen pilvi, vaan toisen ihmisen iso tietokone, jolla
iso laina, joka pitää saada maksettua, ison tietokonehallin omistaja myy vehkeitä
skeitti pojille, poika(meidän sankari), ei ole skeittaaja poika, hän ei tiedä
mikä on halfpipe, hänet potkitaan ulos internetistä, ja hänen kirjoitukset
poistetaan. Hän ei ollut internetin kohde ryhmää, hän loisti siellä niin kuin
tulikuuma neula, heinä suovassa. Poika on totaalisen yksin, nyt, kukaan ei
välitä, hänen mielipiteistä ei edes halua käsitellä niitä tai antaa niitä näkyä
jollekulle muulle henkilölle joka haluasi ehkä viihdyttää niillä itseään; menee
päivä, menee kaksi, vuosi kuluu, piaan hän tajuaa, että hänen kirjoitukset
ajatukset ovat sitä todellista konkretiaa, seinää, patsaita siis betonia; ison
kaupungin virallista betonia. Tavallaan, ja se todellinen taide mitä Isokaupunki
oli tehnyt betonistaan, ja puusta, ja nauloista myös ne seinät ja sillan
kannakkeet ja patsaat. Olivat niitä töhryjä ne olivat suhutusmaalia. Poika ei
tee mitään. Hän luovuttaa, mutta miettii Suhumaalitöhryt ovat totta, ja
Isonkaupungin betonia, kun taas Isonkaupungin tuottamat rakennelmat on valetta
ja tuhrua ja suhutusmaalia. Asiat ovat nurinkurin. Sitten samoihin aikoihin Toinen
poika nimeltään Dilan,( tai miehiähän he ovat jo) sitten myös, hän ei pidä, kun
jotkut jengit töhrii Isonkaupungin puistojen ja katujen taideteoksia ja arkkitehtuuria,
sitten hän myös miettii väkivaltaa niille jengiläisille, –ne pitää naulata
seinään, –ne pitää niin, että maahan terävä keihäs ja siitä painaa selkä
kourulla siihen alaspäin, niin että sen terä tulee ruumiin läpi, ja sytyttää
palamaan, polttaa karrelle, sitten hän saa lisää kidutus ideoita peleistä joita
hän on pelannut. Sitten hänkin yrittää, ajatuksiaan tuoda julki erilaisiin
medioihin, sitten hänenkin sananvapaus estetään, sitten hänpä ei luovutakkaan, kun
hän ensin miettii, kuukausia,.. mitä tehdä… sitten hän päättää alkaa
suhumaalaamaan seiniin ajatuksiaan. Hän siis päättää. Alkaa maalaajaksi siis
tuhrijaksi, kun tajuaa siis, että se on hänen ainut mahdollisuus sanan
vapauteen. Hänestä tulee se mitä hän on vihannut. Hän valitsee mustat vaateet,
jolla hän pääsee nopeasti haihtumaan yön pimeyteen, hän ei löydä täysin mustia
verkahousuja, mutta hän ostaa sitten mustaa maalia ja mustaa sillä värilliset
kohdat muuten mustista verkahousuista, sitten hän ostaa myös mustan hupparin ja
mustan t-paidan, käsittelee myös ne ja hän vielä laittaa mustan huivin päälle,
hän harjoittelee; juoksemista pitkän matkan juoksemista, ja myös nopeita
spurteja jolla pääsee äkkiä pakoon, hän harjoittelee myös, Parkouria, että
pääsee hyvin pakoon. Sitten hän on valmis, hän valitsee pimeän kuuttoman yön ja
menee suhumaalailemaan kaupunkia, sitten hän kirjoittaa punaisella ”Fuk Ouy” Vielä
samoihin aikoihin, siinä samassa kaupunkinssa, kaveri nimeltä Milan, hänelläkin
kuohusi mielessä Isonkaupungin töhryt, mutta hän kunnianhimoinnen, hän etsi
töitä, ja sai työn myynnissä, möi vitamiineja puhelimella ihmisille, hän söi
vitamiineja itse myös, ne sai hänen aivot, toiselle tasolle, hän ei myynyt
perjaatteitaan, hän ei muuttunut itsekin töhriäksi, hän, päätti tehdä itse
asialle jotain. Vaikka maailma oli häntä vastaan. Hän kävi salilla ja kasvatti
lihasta. Hän teki printi juoksuja, hän osti mustasta pörssistä, patukan the
astalon, ja pippurisumutteen ja harjoitteli niillä vapaa aikana. Hän pisti
polvi suojukset, hän kokosi erilaisista peleistä, urheilulajeista erinlaisia
suojuksia itseensä, haarniskaksi, rinta panssari jne. Hän pukeutui, päälisin
puolin, kuin lapsuutensa super-sankari, josta luki silloin paljon sarjakuvia,
maalasi niin vaateensa ja suojansa, jotka tulivat niiden päälle, mutta puvuston
ulkonäössä oli myös jotain omaa, mitä ei ollut sarjakuvissa, hän hankki
pyöräkypärän ja porasi siihen ison ledivalon joka; pyöri niin kuin majakanvalo
vaihtaen väriä siniseksi ja punaiseksi. Hänellä oli myös hieno kiiltävän
punaisena hohtava viitta. Ja sen alla sähköpotkulauta viritetty niin, että
sillä pääsee jotain tuhatta, ja sataa. Hän meni sitten yötä vahtimaan, hänellä
oli pieni maastoon piilottava peite –harmaa. Jolla hän muuttui käytännössä
näkymättömäksi Isonkaupungin asfaltti viidakossa, varsinkin pimeällä ja
hämärällä. Peitteen alta hän kiikaroi Isoakaupungia, ja kävi kierrostaan
töhriöiden vakio paikoissa. Dilan alkaa maalaamaan, suhumaalilla sillan
kaiteeseen: Fuc.. mutta, kun hän pääsee vain siihen ”Fuc-” Niin Milan heittää yhtäkkiä
peiton pois päältään. Hän olikin siinä ihan lähellä väijymässä –koko ajan. Ja
hänellä ulisee jokin sireeni, ja vaikka Milan lyhempi kuin Dilan. Milan niin määräävän
näköinen, ja sireeni hänen päässään uhkaava, ja miten hän taputtaa pamppuaan
kävellessään kohti. Dilan säikähtää ja lähtee juoksemaan, ei koska pelkää, vaan
suunnitellusti harjoittelemillaan, taidoilla ja hyvällä kunnollaan. Mutta Milan
ottaa esiin sähköpotkulautansa, jonka oli tienannut puhelinmyynnillä, ja alkaa
äkkiä saavuttamaan häntä, ja mustista vaateista ei ole apua koska Dilanin pieni
mutta tehokas ledimajakka hänen päässään, valaisee –super– ja vaikka Dilan
yrittää mennä vaikeista, paikoista sillain pomppimalla –Parkouria ja muuta, se
ei auta, sillä Milan sillai äkkiä ajaa ja kiertää aina esteet ja tulee eteen
aina, ja sitten Milan saavuttaa Dilanin ja Milan lyö Dilania. Muk*! Muk*! Milan
lyö uudestaan, uudestaan Dilan ottaa kääntöveitsen esiin, se yllätys, ikävä
yllätys, mutta Milan lyö niin vahvasti, puukkoa pitävään käteen, että puukko
tipahtaa, ja kalahtaa, Isonkaupungin asfaltille, Dilan kaatuu pian iskuista, ja
pitelee päätään, Milan iskeilee kovasti ja tuntee joka iskussa oikeuden
tapahtuvan, aina vain paremmin. Se antaa hänelle sanoin kuvaamatonta
tyydytystä. Iskujen sataessa Dilan vihdoin tajuaa juuri parahtaessaan viimeiset
kuolin korahduksensa, että oli väärässä,… hetkinen… aika kuluu… mutta Dilan ei
sitten kuolekaan vaan, sitten poliisi tulee, yhteiskunnan(jota Isonkaupunki
symboloi) järjestäytynyt väkivalta, ehkä
todellisen töhryn siis sen betonisen töhryn vartijat –pahuus, he pidättävät
Milanin ja Dilanillakin tulee jotain siinä, hän on ainakin kovasti kärsinyt,
uhri ja loukkaantunut ja ambulanssi vie hänet pian, –joku soitti Isonkaupungin
katujen valvovista, ikkunoista, hätänumeroon, kun se katselija, hän, katseli
ulos ja näki siellä katutappelun, tai sitten kuuli kantautuvat äänet Dilanin
kauheista avun huuteluista ja voivotteluista, kun oli hakattavana. Tuntematon
Isonkaupunkin korva alati valvoo. Nyt, myöhemmin, meidän sankari, siis poika
tai mies joka muutti suureen kaupunkiin, hän lukee aamun lehdestä Milanin ja
Dilanin tapauksesta. Hän miettii: ”Niin kovasti tämä kaupunki haluaa puhua,
sanan vapauden, mutta sitä ei ole annettu tavallisille ihmisille mihinkään.”
Kovasti pohtii, niin suuri tahto, parantaa. Sitten hän saa idean. Iso valkoinen
tussitaulu, laittaa niitä monta; kiinnittää yhteen puukehykseen, sen vie yhteen
paikkaan, ison kaupungin erääseen unohdettuun koloon, missä se ei tiellä,
siellä on ruohoa, rikka kasvustoa, pajua ja sora tie, metalli aita, mutta
Isonkaupunkin harmaat kerrostalot näkyvät siihen, unohdettuun joutomaahan joka
paikasta, ympärillä. Sitten hän tuo sinne myös, kyniä, joilla saa kirjoittaa, —tusseja,
erinvärisiä tusseja. Kerätyt tussitauluteline on niin korkea ja iso että, ylös
pitää kirjoittaa sellaisella, kuin millä ikkunanpesijät nousee. Ensin ihmiset,
jenkiläiset, kaikenlainen pohjaan poljettu väki ihmettelee uutta valkoista
seinää, sitten ne alkaa kirjoittelemaan siihen. Ja joka ilta sankari mies
puhdistaa taulun, niin että se on seuraavana päivänä, puhdas tyhjä taulu
uudelleen täytettäväksi. Yhä suositumpi, ihmiset kirjoittaa piirtää paljon,
kaikilla nyt hauskaa, nyt sanan vapaus, myös ihmisiä tulee lukemaan taulua. Penkkejä
tuovat sen viereen. Kaikki hyvin. Sitten vaikuttaa, äkkiä että ihminen on
pohjimmiltaan paha, kyniä varastetaan, ja piirretään maalilla ja kynillä, joita
ei voi pestä, tauluja ei saa puhtaiksi, ei helposti, seuraavaa päivää varten,
ja muuta ilkivaltaa ja tuho työtä tapahtuu. Tuhotyön tekijät on paha jengi;
joita kutsutaan sateenkaaridalmantialaisiksi, he ovat ne jotka töhrivät kaikki
patsaat ja muut ennen heitä sanottiin vain töhrijöiksi, mutta hitaasti
vakiintui kutsunta sateenkaaridalmantilainen koska he tatuoivat ihoonsa erilaisia
ja erivärisiä täpliä ja pilkkuja. He eivät vain tuhri rakennuksia, vaan ovat
myös murtautuneet, esimerkiksi kirjastoon ja täplineet ja tuhrineet kirjoja. He
inhoavat kirjoja, koska heille ”texti” on järjestystä ja sääntöjä. Heidän symbolilippu
on saippuainen harja, jonka he ovat raksanneet punaisella päälle, koska he
vihaavat puhtautta ja järjestystä. Heillä on vain vanhat harmaat tai tumman
punaiset, tummat kaavut päällä, ennen tai aluksi he käyttivät suhumaalia, mutta,
nykyään he käyttävät leimoja, koska suhumaali oli liian hidasta ja
epäkäytännöllistä tuhrujen tekemiseen. Heillä on perunaleimoja, he ovat
miehittäytyneet erään Isokaupunkia ympäröivän maatilan perunakellariin; se levittäytyy
luolastoksi, he syövät perunaa ja tekevät niistä, perunaleimoja töhrimiseen, he
ovat lahjoneet poliisin, he saavat rahaa Isokaupungin pyrökratiasta siis
kaupunkinveroista, väkivalta systeemistä, erinlaisia rahankulku teitä pitkin
naamioituneena muuksi kuin mitä on, eli terroria, kuten kulttuurin rahoitukseen
ja muuhun sellaiseen, –nuoriso. Joka sitten kaikki tosiaankin virtaa
sateenkaaridalmantialaisille. Heillä on myös, perunaleimasimien, –joita he
pitävät vyöllään, metalli rullissa kuin avaimia–, lisäksi myös isompi puinen leimasinnuija.
He kantavat aina mukanaan isoa maaliämpäriä, ja sitten tosiaan niitä pikku
leimoja(lähinnä peruna) ja isoleima, se minkä töhrintä jäljen he sitten
jättävät on yleensä, yksi iso toistuva kuva, esim. Sinisen perhosen kuvia, joka
on tehty sillä nuijaleimalla, jota he käyttävät myös, lyömä aseena, ja sitten
jotain pienempiä kuvia esim: keltaisia tähtiä ja kuutamoita, voi olla hymy
naamoja, mitä ne nyt on kaivertaneet. Ja tällaisen töhrinnän saa jo yksi
aikaan, jos useampi mukana niin sitten kuviot ja värit vielä vaihtelevammat, ja
monesti heillä on myös sormivärejä mukana ja patsaista löytyy värikkäitä
kämmeniä ja jalka pohjia, on sitten vielä erikoisleimoja, ei-tasaisille,
pyöreille pinnoille, jossa pohja sillai painuu sisään, osittain ja ottaa niin
kuin vastaan. Sitten heillä on myös jonkinlaisia tela?-leimoja, jolla saa
tehtyä monimutkaisempia kuvia kuin vain yksi kerroksia, yksivärisiä ”värivarjoja”
vaan hieman, niin kuin toden näköisempiä kuvia. Nämä Sateenkaaridalmantialaiset
tekevät siis hallaa valkoiselle tussitaulukehikolle, mutta sitten selviääkin,
että ihminen on hyvä, Sateenkaaridalmantialaiset joutuvat perääntymään,
perunakellareihinsa, sillä normaali ihmiset nousevat jylisevänä harjuna heitä
vastaan, ja joku lahjoittaa lisää kyniä, varastettujen tilalle ja muuta
sellaista mukavaa, kuten suostuu vapaa ehtoisesti puhdistamaan taulun. Sitten
iso Isokaupunkin väkivalta koneisto, eli kaupungin byrokratia ja valta, on
vähän sekin vastaan taulua, koska taulut uhkaa statusquoa ja poliisi tulee
hajoittamaan sen, mutta sitten piaan, taulu voittaa, ja siittä tulee iso osa Isokaupunkia,
sananvapaudesta, ja taulusta tulee virallisempikin ja sen ympärille tehdään
kuin puoliympyrän muotoinen penkki katsomo, ja taulu seinästä tehdään parempi
ja virallinen, siinä on nyt hyvä systeemi tai systeemeitä nousta, siinä
ylätauluille piirtelemään, kuten portaita, samanlainen tosiaan kuin
ikkunanpesiöillä, ja ehkä jopa, sähköisiä robottipiirtäjiä niitä voi käyttää
katsomosta, ja katsomossa on kioski, josta saa ostettua kiikarin, ja karkkia,
ja on kiikareita ja kaukoputki. Taulun siivoamisesta, siihen tulee oikea ammattilainen
puhdistamaan, se kaikki työ lähtee sankarimme harteilta, ja kun aika kehittyy
niin tauluun asetettaan automaattinen robottipuhdistaja. Sankaristamme tulee
tärkeä arvostettu henkilö. Ja sitten siis taulusta tulee iso nähtävyys,
sananvapauden symboli ja Isokaupunki saa paljon, no aika paljon turisteja, ja se
nostaa paljon kaupungin onnellisuus tasoa, kun nyt myös, sellaisilla, jotka
olivat ennen alistettuja kovasti on sananvapaus, monta prosenttia, parantaa, erinlaisija
arvoja, kuten vähentää korruptiota. ja kaupunkia töhritään vähän vähemmän,
Sateenkaaridalmantilaiset ovat vähän vähemmän suosittuja, kun he eivät ole
ainoa jotka saa kirjoittaa, ja heiltä lähtee värvättävät kaupungin kujilta. Ja
se taulu-struktuuri siis on lähinnä rahoitettu lahjoituksin. Kaikki pyytävät
anteeksi sankarilta, ja myöntävät tämä oli oikeassa koko ajan.
Kommentit
Lähetä kommentti