Siis liberalismin idea ei ole varsinaisesti vastustaa
kommunismia, —liberalismi on ollut olemassa jo ennen kommunismia—, vaan väkivaltasysteemin
ylhäältä alas tulevia sääntöjä, tai siis ylhäältä alas tulevat säännöt eivät
ole pahoja, mutta se väkivaltasysteemi itse, siis valtio. Sitä pitäisi pienentää. Lyhyesti: Liberalismi syntyi, valistuksen aikaan 1600-1700 luvulla
nostamaan yksilön vapauksia monarkkien absoluutista valtaa vastaan.
Mutta sitten kun, kuninkaalliset monarkit olivat loppuneet, tuli
tämä uusi aate vuonna 1848 kun Marx julkaisi Kommunistisen manifestin, jonka mukaan; kaikki ihmisten omaisuus, piti laittaa
uudestaan väkivaltajärjestelmän huipulle, vähän erilaisella järjestyksellä.
Kommunismi kehittyi, demokraattisissa maissa, omistavan
luokan vastustuksen johdosta, ja idean epäkäytännöllisyyden vuoksi, kaiken
omaisuuden takavarikoimisesta valtiolle vain isoiksi veroiksi ja tarkoiksi
yksityiskohtaisiksi byrökraatisiksi säännöiksi, joilla valtio pystyi
käsittelemään ihmisten omaisuutta kuin omanaan ilman varsinaisesti täysin
omistamatta niitä.
Liberalismin heränneisyys katsoi tämän ”isoveli valvoo” -opin
ja tarkat laki sääteiset kiintiöt, olevan uudenlaista yksilön vapauksia kaventavaa
totalitaarista monarkiaa, jota pitää vastustaa. —Siis yksi mutta ei ainut uskomus,
mikä kahlitsee ihmiset ajattelemaan, että valtio on välttämättömyys, on vasemmisto
ja sen kommunistiset juuret.
En näe, että ammattiliittoon kuuluminen on vastoin
liberalismia, oikeuksiahan siinä ajetaan varsinkin, kun toimii julkisella
sektorilla, niin siinähän taistellaan yksilön vapauksia nykyajan monarkiaa
vastaan. Sitä paitsi Marks ei keksinyt ammattiyhdistyksiä, niin ne eivät voi
olla kommunismia, vaan ne syntyivät teollistumisen myötä Euroopassa eteenkin Englannissa itsestään 1700–1800 luvuilla. Britanniassa
oli silloin niin kauheat työ olot, ja työläiset olivat lähekkäämmin, kuin maatalousyhteiskunnassa,
niin että ammattiliitot syntyivät kuin itsestään. Ensimmäinen ammattiliitto oli
Friendly Societies, Englanissa jo 1700-luvun lopulla, se ajoi paikallisten
käsityöläisten ja työläisten asioita, sitten tuli ystävällisten rautavalajien
liitto vuonna 1809. Siis alun perin ruohonjuuri tason liikettä, jota voisi
tapahtua valtiottomassakin maailmassa, mutta sitten jo 1834 Marksia edeltänyt
sosialisti Robert Owen ottaa kopin tästä luontaisesta liikehdinnästä, ja yrittää
valtioistaa sen. Hän on keskeinen tekijä The Grand National Consolidated Trades Union:nin, perustamissessa ⸻Siis National niin kuin valtio, kansallinen. joka kyllä sitten piaan romahtaa, eli alusta asti vasemmisto on yrittänyt omia
ja politisoida ammattiliittoja, mutta kyllä ne on ihan oma erillinen juttunsa.
Eli oman maailman katsomukseni mukaan, voin liittyä ammattiliittoon,
nyt vain pitää päättää liittyykö Tehy:yn vai Superiin. Tehy on ollut
näyttävästi esillä, johtajineen lakkoillessa ja mielenosoituksissa, niin ehkäpä
valitsen sen. Toisaalta Super kuulostaa vähän niin kuin Superman, mutta sillä ei
taida olla väliä.
Wikipedia
– History of Liberalism Yleiskatsaus liberalismin kehitykseen Glorious
Revolutionista, valistusajasta ja vallankumouksista. Korostaa John Locken ja
Montesquieun ajatuksia yksilön vapaudesta ja vallan rajoittamisesta.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_liberalism
Britannica – Liberalism: Definition, History, &
Facts Selittää liberalismin perusidean: yksilön vapaudet, oikeusvaltio ja
vallan rajoittaminen. Nostaa esiin sen historiallisen kehityksen ennen
kommunismin syntyä. https://www.britannica.com/topic/liberalism
The Economist – Liberalism: A Brief History Tiivis
aikajana liberalismin kehityksestä Lockesta Rawlsiin. Korostaa, että
liberalismi nousi vastustamaan monarkkien ja kirkon absoluuttista valtaa, ei
kommunismia. https://www.economist.com/interactive/primers/liberalism/timeline
BA Notes – Liberalism and Its Evolution in the 18th
and 19th Centuries Kuvaa, miten liberalismi haastoi monarkian ja hierarkkisen
yhteiskuntajärjestyksen, ja painotti yksilön oikeuksia sekä valtion vallan
rajoittamista. https://banotes.org/european-history-1789-1945/liberalism-evolution-18th-19th-centuries/
Hevsel Times – The History of Liberalism Popularisoitu
mutta akateemisiin lähteisiin pohjautuva katsaus liberalismin syntyyn John
Locken ajattelussa. https://www.hevseltimes.org/post/the-history-of-liberalism
Wikipedia
– Marx's Theory of the State Kuvaa Marxin käsitystä valtiosta
väkivaltajärjestelmänä, joka muuttuu eri historiallisissa vaiheissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Marx%27s_theory_of_the_state
Hub Sociology – Karl Marx: Concept of Power and the
State Analysoi Marxin käsitystä vallasta ja valtiosta: valtio ei ole neutraali,
vaan luokkadominoinnin väline.https://hubsociology.com/karl-marx-concept-of-power-and-the-state-15-im/
JSTOR – The Concept of Property in Marx's Theory of
History Tieteellinen artikkeli omaisuuden käsitteestä Marxin teoriassa:
yksityisomaisuus nähdään osana kapitalistista valtiollista järjestelmää.
https://www.jstor.org/stable/40403448
Political Science Blog – Marxist Theory of the State:
Origins, Function, and Criticisms Kuvaa, miten Marx ja Engels näkivät valtion
välineenä luokkien hallinnassa ja omaisuuden järjestämisessä.
https://politicalscienceblog.com/marxist-theory-of-the-state/
Hampton Institute – The Marxist Theory of the State:
An Introduction Selittää, miten marxilainen valtiojärjestelmä pyrkii
hallitsemaan tuotantoa ja omaisuutta kollektiivisesti.
https://www.hamptonthink.org/read/the-marxist-theory-of-the-state
Springer
– Marxism and Socialism: Progressive Taxation and Socialisation of Property
Käsittelee, miten sosialistit ja kommunistit näkivät progressiivisen verotuksen
keinona siirtyä kohti omaisuuden sosialisointia.
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-19-1092-0_5
Wikipedia – Marx's Theory of the State Kuvaa Marxin
käsitystä valtiosta omaisuuden hallinnan välineenä, sekä sen roolista
kapitalistisessa ja post-kapitalistisessa yhteiskunnassa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Marx%27s_theory_of_the_state
Brill – What Marxist Tax Policies Actually Look Like
Artikkeli analysoi marxilaista veropolitiikkaa ja sen käytännön sovelluksia,
joissa valtio käyttää verotusta omaisuuden hallinnan välineenä.
https://brill.com/view/journals/hima/27/2/article-p188_6.xml
JSTOR – Inequality, Democracy and Taxation: Lessons
from the Post-Communist Transition Tutkii, miten verotus ja demokratia
vaikuttivat omaisuuden hallintaan post-kommunistisissa maissa, ja miten valtio
pystyi sääntelyn kautta käsittelemään yksityistä omaisuutta.
https://www.jstor.org/stable/20451474
EBSCO Research – Economic Systems: Communism
Yleiskatsaus kommunismiin talousjärjestelmänä, jossa korostetaan kollektiivista
omistusta ja valtion kontrollia tuotannosta ja omaisuudesta.https://www.ebsco.com/research-starters/political-science/economic-systems-communism
Springer
– Uniting Communism and Liberalism: An Unsolvable Task or a Most Urgent
Necessity? Analysoi kommunismin ja liberalismin välistä ristiriitaa, ja miten
valtiokeskeisyys voi johtaa autoritaarisiin piirteisiin.
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-81764-0_13
JSTOR – Liberalism and the Communitarian Critique
Kuvaa, miten liberalismi on kritisoitu liiallisesta individualismista, mutta
myös miten se vastustaa kollektiivisia malleja, jotka kaventavat
yksilönvapauksia. https://www.jstor.org/stable/3228644
Sanjana Sheth – The Marxist Critique of Liberalism
Marxilainen näkökulma liberalismiin: liberalismi nähdään porvarillisena
vapautena, joka ei kykene ratkaisemaan luokkien välistä valtasuhdetta.
https://sanjanasheth.com/2021/03/25/the-marxist-critique-of-liberalism/
Political Philosophy Journal – Justice, Alienation,
Liberalism and Socialism Tutkii liberalismin ja sosialismin välistä suhdetta:
liberaalit näkevät sosialistiset mallit usein utopistisina ja yksilönvapauksia
rajoittavina. https://politicalphilosophyjournal.org/article/id/19050/
Institute for Advanced Study – The Communitarian
Critique of Liberalism (Michael Walzer) Klassinen artikkeli, jossa analysoidaan
liberalismin ja kollektiivisten ideologioiden välistä jännitettä.
https://www.ias.edu/sites/default/files/sss/pdfs/Walzer/CommunitarianCritiqueLiberalism.pdf
Kommentit
Lähetä kommentti